آموزش غنی سازی کاه

یکی از مواد علوفه ای که در تغذیه انواع دام ها به مقدار زیاد مصرف دارد، کاه است. به دلیل ارزان بودن کاه نسبت به سایر علوفه ها می توان حداکثر استفاده را در جیره غذایی دام از آن به عمل آورد. کاه به تنهایی دارای ارزش غذایی ناچیزی است و دام مجبور است برای انجام کامل هضم آن را مدت بیشتر در شکمبه خود نگه دارد. در نتیجه این عمل مقدار غذای مصرفی دام کم و از تولید آنها کاسته می شود.

برای استفاده بهینه و بهتر از کاه در تغذیه دام بایستی آن را غنی سازی کرد. با عمل غنی سازی کاه، قابلیت هضم، خوش خوراکی، و ارزش غذایی آن به نحو چشم گیری افزایش می یابد.

 

روشهای بالا بردن کیفیت علوفه های خشبی:

۱- تغییرات مکانیکی و فیزیکی:

تغییرات فیزیکی باعث جذب بهتر و بیشتر مواد مغذی علوفه های خشبی شده، تحریک اشتهای حیوان و قابلیت هضم را افزایش می دهد.

۲- تغییرات شیمیایی و باکتریایی:

ترکیبات ازته غیر پروتئینی شامل آمونیاک ( مایع و گاز ) سود سوز آور، پرکلرات آمونیوم، اوره و ادرار حیوانات که به منظور غنی سازی مواد خشبی مورد استفاده قرار می گیرند. در عین حالی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند باعث افزایش ارزش غذایی آنها خواهند شد.

میکروارگانیزم های موجود در شکمبه نشخوار کنندگان با صرف انرژی از آمونیاک تولید شده در اثر فعالیت آنزیم اوره آز، پروتئین تولید می کنند. اوره ای که در ترکیبات غذایی استفاده می شود دارای ۴۶۴ گرم نیتروژن به ازای هر کیلوگرم اوره است.

در نتیجه هر کیلوگرم اوره توانایی ۲۹۰۰ گرم پروتئین را دارد و اضافه کردن اوره به کاه موجب بر طرف کردن فقر پروتئینی آن می شود.

بنابراین کاه غنی شده می تواند به عنوان خوراکی ارزان در صنعت دامپروری مورد استفاده قرار گیرد.

اوره یکی از منابع بالقوه و ارزان نیتروژن غیرپروتئینی است که می تواند در جیره دام های شیری و یا گوشتی مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه غنی سازی کاه:

در ادامه با نحوه غنی سازی کاه به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم کاه خشک آشنا می شوید و مراحل آن را به صورت تصویری مشاهده می نمایید:

برای غنی سازی کاه نیاز به مکان مناسبی تحت عنوان سیلو می باشد که ابعاد این سیلو بستگی به تعداد دام و تعداد دفعات غنی سازی کاه در طول دوره پرورش دام دارد.

مراحل غنی سازی به این شرح هستند:

ابتدا کاه را وزن کرده و در صورت درشت بودن آنها را به قطعه های حدود ۱۰ سانتی متر خرد می کنیم.

سپس به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم کاه خشک ۴ کیلو گرم کود اوره و یک کیلوگرم نمک و ۷۰ الی ۱۰۰ لیتر آب ( بستگی به فصل سرما یا گرما ) نیاز دارد.

ابتدا ۴ کیلو اوره در ۲۰ لیتر آب حل نموده و سپس یک کیلو نمک را به محلول فوق اضافه و تمام این محلول را در کل آب باقیمانده حل کنید.

به تدریج توسط آبپاش بر روی کاه توزینی پخش نموده و بوسیله چنگک کاه را کاملا به هم زده تا محلول به طور یکنواخت پخش شود.

سپس بصورت لایه به لایه و در هر لایه ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم کاه در سیلو پخش نمود و آن را پرس کرده و این عمل ادامه پیدا می کند تا سیلو کاملاً پر شود.

پس از اتمام کار غنی سازی روی سیلو را با پلاستیک پوشانده و با کاه گلی که از قبل آماده شده روی آن را گل اندود می نماییم در غیر اینصورت اطراف پلاستیک روی سیلو را با گل مسدود نموده و روی آن را با بسته های کاه یا خاک نرم نیز می توان پوشاند.

بسته به درجه حرارت هوا حداقل مدت زمان لازم برای بعمل آمدن سیلوی مذکور دو تا سه عفته کافی است.

بعد از اینکه کاه غنی شد و مدت زمان لازم سپری شد می توان یک طرف پلاستیک را برداشته و کاه مورد استفاده را به مدت چند ساعت هوا داد تا گاز آمونیاک اضافی متصاعد گردد.

توجه:

به منظور جلوگیری از مسمومیت هنگام استفاده از کاه غنی شده، مقادیر استفاده آن را به تدریج افزایش دهید. هوادهی بعد از بیرون آوردن از سیلو کمک می کند تا مقادیری از گاز آمونیاک تشکیل شده متصاعد گردیده و امکان مسمومیت در حیوانات مصرف کننده کمتر گردد.

همچنین برای جلوگیری از کاهش باروری بهتر است برای تغذیه گاوهای خشک استفاده شود.

آموزش غنی سازی کاه

منبع: مزرعه نو