انتخاب بهترین وزن مرغ گوشتی با مدت پرورش 42 روزه

گوشت مرغ بدلیل ارزش غذایی بالا و قیمت مناسب از منابع پروتئینی پرطرفدار است بطوری که مصرف سرانه آن در کشور حدود ۲۴ کیلوگرم برآورد می گردد. با توسعه واحدهای مرغداری طی سالیان اخیر تولید مرغ در کشور به میزان زیادی افزایش یافته که علاوه بر خودکفایی در تامین نیاز داخلی مازاد تولید گوشت مرغ را به همراه داشته است. این مازاد تولید در صورت عدم برنامه ریزی مناسب منجر به افزایش عرضه گوشت مرغ در بازار شده، ثبات بازار مصرف را مختل و با کاهش قیمت محصول به کمتر از قیمت تمام شده ضرر تولید کننده را به همراه خواهد داشت و نهایتا حذف تدریجی تولیدکنندگان از عرصه تولید را باعث می گردد. این در حالی است که در صورت مدیریت صحیح می توان با ارتقاء کیفیت محصول تولیدی، امکان صادرات آن را در بازارهای جهانی افزایش داده و به حفظ تولید پایدار گوشت مرغ و توسعه اقتصاد کشور کمک نمود.

از طرف دیگر با توجه به افزایش مصرف سرانه گوشت مرغ در کشور، ارتقاء کیفیت گوشت مرغ تولیدی به منظور تامین سلامت مصرف کنندگان اهمیتی دوچندان می یابد و لذا براساس موارد بیان شده نیاز امروز صنعت مرغ گوشتی کشور تولید محصولی با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی است.

یکی از موارد شاخص در تعیین کیفیت گوشت مرغ، وزن مرغ تولیدی مرتبط با طول دوره پرورش است که علی رغم پیشرفت های ژنتیکی، بهبود روش های پرورش و مدیریت علمی مرغ گوشتی که باعث شده جوجه های گوشتی در ظرف مدت کوتاهی (۴۰روز) به وزن مناسب بازار برسند ولی متأسفانه در کشور ما بدلایل مختلفی از جمله بالا بودن قیمت جوجه یک روزه، سود واسطه ها و فرهنگ مصرف مرغ درشت در جامعه، مدت پرورش مرغ گوشتی به ۶۰ – ۵۵ روز و وزن مرغ قابل عرضه در بازار به بیش از ۲ کیلوگرم افزایش یافته است. در این مقاله سعی شده است با بیان مشکلات پرورش طولانی مدت و وزن بالا در مرغ گوشتی تولیدی و نیز ذکر مزیت های پرورش مرغ ۴۲ روزه و در نتیجه تولید مرغ با وزن مناسب با حمایت همه تولیدکنندگان و دست اندکاران، محصولی باکیفیت، تولید و ضمن افزایش سلامت مصرف کنندگان داخلی و با افزایش صادرات، نهایتا توسعه صنعت مرغداری کشور را شاهد باشیم.

مزیت های دوره پرورش ۴۲ روزه مرغ گوشتی

1- افزایش طول دوره پرورش به بیش از ۴۲ روز باعث افزایش ضریب تبدیل غذایی می گردد به این معنی که به ازای هر گرم افزایش وزن، میزان خوراک بیشتری توسط پرنده مصرف می شود و با توجه به اینکه هزینه تغذیه بیش از ۷۰ درصد هزینه تولید مرغ گوشتی را تشکیل می دهد در نتیجه هزینه تمام شده گوشت مرغ افزایش می یابد.

۲- افزایش وزن در مرغ گوشتی ناشی از افزایش طول دوره پرورش به دلیل عدم هماهنگی بین رشد عضلات و رشد اندامهای حیاتی باعث اختلالات قلبی و عروقی پرنده شده و در نتیجه افزایش بیماری، تلفات و نیاز به مصرف دارو را باعث می گردد که این مسئله علاوه بر افزایش هزینه های مرغداری سلامت مصرف کنندگان را نیز به خطر می اندازد.

۳- در پرورش طولانی مدت مرغ گوشتی، تولید چربی در بدن پرنده بیشتر شده بنابراین افزایش وزن بدست آمده ناشی از افزایش در چربی خواهد بود که این امر مشکلات متعددی را به همراه دارد. از جمله اینکه ضریب تبدیل خوراک به چربی در مقایسه با تبدیل خوراک به گوشت بالاتر است یعنی اینکه پرنده برای تولید هر گرم چربی در بدن خود خوراک بیشتری نسبت به تولید گوشت مصرف می کند که این مسئله علاوه بر زیان اقتصادی مرغدار بدلیل اینکه چربی لاشه فساد پذیری سریع تری دارد می تواند منجر به بوی نامطبوع در گوشت مرغ در طول مدت نگهداری شده و بازار پسندی محصول را به شدت کاهش دهد از طرف دیگر بدلیل دور ریز چربی های لاشه در موقع مصرف، ضرر مصرف کننده را نیز به همراه خواهد داشت.

۴- با افزایش طول دوره پرورش، تعداد دوره پرورش مرغ گوشتی در طول یکسال کاهش می یابد و این امر هزینه فرصت از دست رفته ای را در بر می گیرد که اکثر تولیدکنندگان به آن بی توجه هستند و در دراز مدت به ضرر مرغدار خواهد بود.

۵- با افزایش دوره پرورش بدلیل مرطوب شدن زیاد، چسبندگی بستر بیشتر اتفاق می افتد که به افزایش وقوع کوکسیدیوز، وقوع سوختگی مفصل خرگوشی و افت کیفیت لاشه و نیز حذف قسمت هایی از لاشه در کشتارگاه منجر می شود. لازم بذکر است علایم موارد مذکور به جز در حالت حاد قابل مشاهده نبوده ولی به صورت پنهان تاثیر منفی در سلامت و رشد پرنده خواهند داشت.

۶- با افزایش وزن به بیش از حداکثر وزن مناسب (وزن زنده 2.5 کیلوگرم)، نیاز پرنده به تهویه و تامین اکسیژن افزایش یافته، در این حالت کارکرد صحیح دستگاه های تهویه در سالن های پرورش اهمیت دوچندان می یابد، لذا وجود هرگونه مشکل در سیستم تهویه از جمله ناکافی بودن تعداد هواکش ها و کمبود ورودی های هوای سالن مرغداری و سیستم تهویه نامناسب می تواند به مشکلات تنفسی و وقوع بیماریهای ناشی از کمبود اکسیژن و افزایش آمونیاک در این حالت منجر شود. لازم بذکر است در سنین و وزن پائین بدلیل نیاز کمتر پرنده به تهویه، مشکلات تنفسی ناشی از عدم کارکرد مناسب سیستم تهویه نیز کمتر اتفاق می افتد.

۷- با توجه به تعدد زیاد واحدهای مرغ گوشتی، پتانسیل مناسبی برای تولید گوشت مرغ در کشور فراهم گردیده که به تولید بیش از نیاز و مازاد گوشت مرغ در کشور منجر شده است که در صورت برنامه ریزی مناسب برای تولید مازاد می تواند به عنوان یک فرصت جهت افزایش صادرات گوشت مرغ لحاظ شود. برای تحقق این امر مقدمات اولیه ای نیاز است که یکی از موارد مهم آن افزایش کیفیت محصول تولیدی و در نتیجه افزایش امکان رقابت در بازار جهانی گوشت مرغ است و در صورت عدم توجه به آن، فرصت مذکور می تواند به بحران مازاد تولید گوشت مرغ در کشور، ضرر و زیان مرغداران و حذف تدریجی آنان از چرخه تولید منتهی گردد. لذا تنها راهکار اجرایی برای حل مشکلات صنعت مرغداری کشور، افزایش امکان رقابت در بازارهای جهانی و صادرات به کشورهای متقاضی گوشت مرغ می باشد که این امر نیازمند تولید محصول با کیفیت و با وزن مناسب می باشد.

۸- متأسفانه مرغ درشت بیش از آنکه به نفع تولیدکنندگان باشد به دلیل افت لاشه کمتر در حین کشتار مورد استقبال واسطه ها قرار می گیرد و با توجه به قیمت بالاتری که کشتارگاه برای مرغ درشت می پردازد به ناچار مرغدار نیز به پرورش مرغ درشت روی می آورد ولی با توجه به آنچه ذکر شد تولید مرغ درشت در دراز مدت به زیان تولیدکننده و اقتصاد کشور خواهد بود.

انتخاب بهترین وزن مرغ گوشتی با مدت پرورش 42 روزه
پوستر انتخاب بهترین وزن مرغ گوشتی با مدت پرورش 42 روزه