صید ماهی قزل آلا بازاری از استخر

صید ماهی قزل آلا بازاری آخرین مرحله پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره کشاورزی و یکی از مهمترین مراحل می باشد، چرا که ماحصل یک دوره پرورش در آن نمایان شده و اجرای درست و به موقع آن روی کیفیت ماهی عرضه شده و بهره وری بیشتر تأثیر زیادی می گذارد. جهت صید ماهی از استخرهای ذخیره غیر تیپ شیلات در وضعیتهای مختلف پرورش باید ملاحظات خاصی لحاظ گردد که عبارتند از:

– نظر به اینکه این استخرها بصورت یکپارچه می باشند، با توجه به تفاوت توانایی ماهی ها در گرفتن غذا و در نتیجه رشد نامتوازن آنها، بروز اختلاف سایز در گله ماهی امری طبیعی است. لذا یکی از روشهای صید در اینگونه استخرها، صید تدریجی می باشد. با این روش ماهیان درشت صید شده و به ماهیان ریزتر که در سایز بازاری نیستند فرصت رشد بیشتری داده می شود، ضمن اینکه در پایان دوره کاهش تراکم توده زنده در استخر خطر بروز تلفات را کاهش می دهد. در این روش با غذادهی مختصر در اول صبح، گله را در یک نقطه استخر بوسیله تور جمع آوری، سپس بوسیله ساچوک زدن، آنها را صید می نمائیم. سپس ماهیان درشت و بازاری را به سبدهای حمل و ماهیان ریزتر را به استخر باز می گردانیم. بدین ترتیب عملیات رقم بندی نیز به طور نسبی اعمال می گردد.

تذکر: در صورتیکه صید تدریجی على الخصوص در استخرهای ذخیره بزرگ انجام می شود می توان قبل از ماهی دار کردن توسط تورهای مناسب یا با احداث دیواری با ارتفاع ۵۰ سانتی متر استخر را به دو قسمت تقسیم کرده و به هنگام صید سطوح آب را تا حد ارتفاع دیواره پائین آورد سپس با جمع آوری تور در یک طرف دیواره ماهیان بازاری را صید و ماهیان ریزتر را به طرف دیگر منتقل کرده و در پایان استخر را آبگیری مجدد نمود.

– پس از بازاریابی، به منظور صید کلی در شرایطی که اکثر ماهیان وزن مناسب بازار را داشته باشند، وسائل لازم از جمله تور ماهیگیری، سبدهای حمل و عرضه ماهی، نیروی کارگری، آب تمیز جهت شستشو، یخ و… را تهیه می کنیم. سپس بسته به سایز ماهیان و کیفیت محصولی که می خواهیم به بازار ارائه دهیم بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از انجام عملیات صید غذادهی را قطع می نمائیم. صید بهتر است در ساعات اولیه صبح انجام گردد، بدین منظور سطح آب استخر را تا ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر پائین آورده با استفاده از تور پره گله را در یک گوشه استخر جمع و با کمک ساچوک با تور پره ماهی ها را صید می نمائیم. پس از صید جهت ارائه محصول با کیفیت مناسب و بازاریابی بهتر، ماهیان ریز و درشت را در سبدهای جداگانه قرار می دهیم. شستشوی ماهیان صید شده با آب تمیز و به دنبال آن یخ گذاری از مواردی است که بر کیفیت محصول ارائه شده تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

تذکر: به منظور پیش بینی صید نهایی قبل از آبگیری و ماهیدار نمودن استخر می توان حوضچه صید ماهی احداث نمود. به این صورت که در مقابل خروجی که منتهی الیه شیب استخر نیز می باشد حوضچه ای با ابعاد مناسب که در محل خروجی آن توری نصب شده باشد. به شکل چهار گوش یا کانالی (مثلا طول و عرض ۲ متر و حداکثر عمق یک متر برای استخری با رهاسازی ۴۰۰۰ قطعه بچه ماهی قزل آلا) احداث می نمائیم. در مواردی می توان قسمتی از کانال آب ذخیره خروجی را با سیمانکاری و نصب توری به عنوان حوضچه صید انتخاب و آماده سازی کرد. در پایان دوره پرورش پس از رعایت شرایط اولیه صید مثل قطع قبلی غذا، بدون استفاده از ادوات صید، کافیست خروجی کف استخر را باز نموده و تورى آنرا برداریم. آب استخر به همراه ماهی از محل خروجی تخلیه، آب استخر از توری حوضچه رد شده و جهت آبیاری سر مزرعه می رود ولی ماهی پشت توری داخل حوضچه صید جمع آوری شده و شسته می شود. صید نهایی از استخرهای تیپ شیلات نیز با روش اخیر امکان پذیر است.

توجه: برخی از مراحل عملیات صید از جمله مدت زمان قطع غذادهی، میزان کاهش ارتفاع سطح آب استخر، روش انجام عملیات صید تدریجی و … از حساسیت خاصی برخوردار است که اشتباه در انجام آن مراحل ممکن است منجر به تلفات ماهیان بازی گردد، لذا به کشاورزانی که تجربه و شناخت کافی در این مبحث ندارند، توصیه می شود جهت انجام عملیات قبل از هر گونه اقدامی با کارشناسان شیلات تماس گرفته و از مشاوره لازم بهره مند گردند.