آفات انباری و مشکلات ناشی از کنترل شیمیایی آنها

مواد انباری به کلیه محصولات زراعی، دامی، مواد غذائی، اشیاء و وسایل زندگی گفته می شود. این مواد به وسیله گروهی از موجودات زنده فعال در انبارها تحت تغذیه قرار می گیرند که از نظر کیفی و کمی خسارت زیادی ایجاد می کنند. علاوه بر زیانهای اقتصادی، مسائل بهداشتی نیز بر انسان، دام، طیور و ماهی دارند. مهمترین آفات انباری گونه هایی از راسته های حشرات، کنه ها و موشها هستند. کنترل خسارات آفات انباری به روشهای مختلف انجام می گیرد که بهترین عملیات کنترل، پیشگیری از ورود آنها به انبارهاست. بسیاری علاقمند هستند که از آفت کش ها استفاده کنند اما آفت کش ها را بدرستی به کار نمی برند که زیان آن برای سلامتی انسان به مراتب بیشتر از زیان اقتصادی آفات انباری است.

در صورتی که از نوار ها یا قرصهای سمی استفاده می کنید مراحل زیر را به درستی انجام دهید:

1- نوارها و قرصهای سمی موجود در سم فروشیها از ترکیبات فسفید آلومینیم هستند که در مجاورت هوا گاز بسیار کشنده و خظرناک فسفین تولید می کنند. هیچگاه این ترکیبات را خارج از ظرف مناسب خود تحویل نگیرید و حمل و نقل نکنید.

2- قبل از باز کردن نوار، ابتدا دهان و بینی خود را با پارچه مناسبی ببندید و بهتر است که از ماسک مخصوص مصرف سموم استفاده کنید.

3- عملیات نوار گذاری را خارج از محل زندگی روزمره خود انجام دهید. در صورت امکان در انباری خارج از اطاقها یا در بالکون و پارکینگ منزل به کار ببرید.

4- مهمترین نکته نوارگذاری محبوس کردن صحیح محصول یا اشیاء آلوده به آفات انباری در یک فضای مناسب است، بطوریکه گاز سمی از آن محیط خارج نشود و به اصطلاح هیچگونه نشت گاز از آن فضای نوار گذاری شده به محیط اطراف وجود نداشته باشد.

5- در صورتیکه مواد یا اشیاء آلوده در حجم کم هستند، می توان از کیسه های برزنتی یا نایلونی ضخیم استفاده کرد اما در حجم زیاد بهتر است از اطاق مناسب و قابل مسدود شدن و بدون درز و شکاف استفاده کرد.

6- ابتدا کالای آلوده ( مواد خوراکی یا وسایل چوبی ) را بدرستی در کیسه مورد نظر جای دهید و مراقب باششید که در حین این عملیات موجب پارگی یا سوراخ شدن کیسه نشوید. در مورد مواد خوراکی مانند برنج نیازی به خارج کردن آن از گونی و کیسه نیست اما برای موادیکه در بسته های نایلونی پرس شده باشند باید آنها را از بسته های نایلونی خارج نمود.

7- اگر کالای آلوده مورد نظر را بر حسب وزن محاسبه می کنید به ازای هر 100 کیلوگرم 2 قرص یا یک نوار و چنانچه بر اساس حجم در نظر میگیرید به ازای هر متر مکعب 2 قرص 3 گرمی یا یک نوار فسفین استفاده شود.

8- بهتر است نوارها یا قرص ها را در یک ظرف شیشه ای، چینی، سفالی یا فلزی قرار دهید. همچنین در مواردی که تعداد محاسبه شده آنها زیاد است در چند ظرف و در چند نقطه و با فاصله از یکدیگر بگذارید تا گاز به نسبت سطح یا حجم محیط به طور یکنواخت پخش شود.

9- بعد از نوار یا قرص گذاری فوراً درب کیسه یا فضای مورد نظر را ببندید تا گاز خارج نشود. از قرار گرفتن در محیط گازدهی جدا خودداری کنید.

10- این عملیات باید تا 4 روز ادامه داشته باشد ( اگر دمای محیط 16 تا 25 درجه سانتیگراد باشد ) تا تمام گاز قرص از آن خارج شود.

11- بعد از این مدت مجدداً دهان و بینی خود را ببندید و ابتدا پنجره ها و دربهای آن محیط را باز کنید و سپس درب کیسه یا نایلون را باز کرده و به سرعت از ان محیط دور شوید.

12- اجازه دهید حداقل به مدت 3 ساعت گاز سمی از محیط خارج شود. سپس ضایعات باقیمانده را خارج نمایید.

13- بعد از این مدت اگر مواد ضد عفونی شده ماده غذایی نباشد بلافاصله قابل استفاده است اما برای مواد غذایی باید به مدت 24 ساعت آن را در هوای آزاد قرار داد تا گاز سمی از لابلای محصول خارج گردد.

با استفاده غلط از آفت کش ها جان خود و اطرافیان خود را به خطر نیندازید.