با این مقدمه پرورش بوقلمون را شروع کنید

بوقلمون از جنسں مله اگریس (meleagris) می باشد که در این جنس سه گونه مکزیکی، آمریکایی و هندوراسی وجود دارد که دو گونه اول از اجداد بوقلمون های فعلی می باشند.

تاریخپه پرورش بوقلمون

در سال 1581 پس از کشف مکزیک، بوقلمون به آن کشور وارد شد و سپس در سال 1524 بوقلمون اهلی به انگلستان ارسال شد و در قرن 16 و 17 مصرف گوشت بوقلمون در انگلستان رواج زیادی یافت. بوقلمون از جنسں مله اگریس (meleagris) می باشد که در این جنس سه گونه مکزیکی، آمریکایی و هندوراسی وجود دارد که دو گونه اول از اجداد بوقلمون های فعلی می باشند.

در حال حاضر نژاد های متنوعی از این پرنده مورد پرورش قرار می گیرند که با توجه به مقاومت خوب در برابر بیماری ها، تلفات کم، ضریب تبدیل مناسب و همچنین اقتصادی بودن این صنعت شاهد فراگیر شدن آن در کشورهای گوناگون می باشیم، تخم بوقلمون به رنگ برنزه همراه با دانه های قهوه ای رنگ می باشد و از نظر اندازه کمی بزرگتر از تخم مرغ می باشد. زمان جوجه کشی تخم بوقلمون برای هر 28 روز می باشد. جوجه های آن به رنگ زرد می باشند.

با این مقدمه پرورش بوقلمون را شروع کنید

مشخصات بوقلمون های موجود در دنیا

در حال حاضر دو نوع بوقلمون برنزه آمریکای شمالی و سفید هلندی پرورش داده می شوند. بوقلمون های برنز در مقایسه با سایر گونه های بوقلمون اندکی آرامتر هستند و به آرامی می توان به آن ها نزدیک شد و آن ها را تغذیه کرد و اغلب به عنوان بوقلمون های خانگی به فروش می رسند.

نرها دارای وزن بین 12 تا 18 کیلوگرم و ماده ها بین 6 تا 12 کیلوگرم وزن دارند. پرهای آن ها رنگ سیاه مات و لکه های قهوه ای متمایل به سبز بر روی آن است که در قسمت عقب رنگ برنزی خاصی دارد و لبه دم ها سفید رنگ و سینه این نژاد گوشت نسبتا زیادی دارد و نرها با زایده گوشت زیر گردنشان از ماده ها تشخیص داده می شوند.

در حال حاضر نوعی از بوقلمون سفید هلندی به طور تجاری پرورش داده می شود که دارای چشم های قهوه ای رنگ، رنگ گردن و زیر گردن، ساق پا و انگشتان پای آن ها سفید متمایل به صورتی می باشد و بقیه اندام را پرهای شاداب سفید رنگ پوشانده است، دارای سینه پهن و جثه بزرگی می باشد که طول دوره پرورش 34 هفته می باشد. ضریب تیدیل نیز 2/89 برآورد گردیده است.

با این مقدمه پرورش بوقلمون را شروع کنید

تولید مثل بوقلمون

بر خلاف نوع وحشی بوقلمون های برنز که به طور طبیعی جفت گیری می کنند، بوقلمون های سفید هندی و برنز معمولی به دلیل داشتن سینه پهن نمی توانند به طور طبیعی جفت گیری کنند و جهت این کار از تلقیح مصنوعی استفاده می شود. بلوغ جنسی بوقلمون در سن 30-27 هفتگی می باشد. در طی 25 هفته سیکل تخم گذاری هر بوقلمون به طور نرمال 120-100 تخم می گذارد.

جوجه کشی بوقلمون

تخم ها باید دارای اندازه مناسب برای جوجه کشی باشد. حرارت نامناسب، نگهداری طولانی و بالاخره دستکاری و تکان شدید تخم باعث نابودی جنین داخل تخم می شود. مدت جوجه درآوری در بوقلمون 28 روز است. ضدعفونی دستگاه و تخم ها باید قبل و بعد هر بار جوجه کشی انجام شود. حرارت لازم برای جوجه کشی 38-37 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی باید در حدود 60 درصد در 24 روز اول و 70 درصد در 4 روز آخر باشد. عمل چرخاندن و تهویه نیز باید به صورت مطلوب انجام شود.

با این مقدمه پرورش بوقلمون را شروع کنید

پرورش بوقلمون

بستر پرورش بوقلمون در موقع ورود جوجه ها به سالن باید تمیز، خشک و عاری از آلودگی خارجی و گرد و خاک به عمق 8 سانتیمتر و به صورت کاملا مسطح و ثابت پوشانده شود. دما باید در زیر مادر مصنوعی حدود 38 درجه سانتی گراد و در فضای سالن بین 26-22 درجه سانتی گراد باشد.

جوجه ها باید به دقت در سالن قرار داده شوند و برای یک ساعت اول تنها آب در اختیارشان قرار گیرد. پس از یک ساعت سینی های دان را در سالن قرار می دھیم تا ھم غذا و ھم دان در دسترس جوجه ها باشد. با گذشت 3/5 ساعت از جوجه ریزی، چراغ ها را خاموش کرده تا جوجه ها به مدت 3/5 ساعت به خواب بروند.

این تناوب را برای روز اول ادامه می دهیم و پس از آن حالت عادی 14 ساعت روشنایی و 10 ساعت تاریکی را اعمال می کنیم. استفاده از برنامه نوردهی جهت جلوگیری از پرخوری بوقلمون ها مفید می باشد.

هفتهتعداد قطعه در واحد سطح
120
2-415
5-610
7-88
9-125
18-203

تغذیه بوقلمون

گردآوری طیفی از جیره های متعادل که نیاز تغذیه ای بوقلمون گوشتی را در همه مراحل رشد تامین نماید و بازده و سوددهی را به حداکثر برساند بسیار مهم و ضروری است. مواد تشکیل دهنده جیره تغذیه ای بوقلمون ها شامل ذرت، سویا، پودر چربی، دی کلسیم فسفات، مکمل های معدنی و ویتامینی و اسیدهای آمینه می باشد.

هفته اول و دوم به میزان ویتامین D3 جیره بسیار توجه شود و مصرف 1000 واحد بین المللی به ازای هر جوجه در روز از ویتامین D3 به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از نرمی استخوان در سنین بالاتر توصیه می شود.

با این مقدمه پرورش بوقلمون را شروع کنید

بیماری های بوقلمون

جهت جلوگیری از بروز بیماری در گله بهترین و ارزان ترین راه پیشگیری از وقوع آن است. برنامه واکسیناسیون طبق پیشنهاد دامپزشک تنظیم می شود که با توجه به مناطق مختلف می تواند متفاوت باشد و می توان از واکسن های نیوکاسل، B1 ولاسوتا در سن های مختلف استفاده کرد. عمده بیماری های بوقلمون نیوکاسل مایکوپلاسموز بوقلمون، سینوزیت عفونی و … می باشد.

کشتار بوقلمون

بوقلمون ها در سن 5-4/5 ماهگی به سن کشتار رسیده و با وزن تقریبی 23 کیلوگرم روانه کشتارگاه می شوند حفظ مرغوبیت بوقلمون در زمان بارگیری و حمل آن به کشتارگاه بسیار مهم است. جهت جلوگیری از وجود باقیمانده های دارویی در گوشت، کوکسیدیواستات چهار روز قبل از کشتار قطع شود و از تغذیه با ذرت آسیاب نشده پرهیز گردد و سه ساعت قبل از کشتار از مصرف دان جلوگیری شود.

محصولات بوقلمون

این پرندگان عموماً به منظور استفاده از گوشت، پرورش داده می شوند و تولید گوشت آن ها معمولا مناسب می باشد. گوشت بوقلمون از نظر چربی و کالری فقیر و از نظر فیزیولوژی تغذیه بسیار با اھمیت می باشد و ارزش رژیمی آن شبیه به گوشت بدون چربی گوساله های جوان می باشد. گوشت بوقلمون از نظر سلامت بسیار مورد توجه است زیرا می توان گفت هیچ گونه بیماری از طریق مصرف آن به انسان منتقل نشده است هر بوقلمون به طور میانگین دارای 60 درصد گوشت سفید و 40 درصد گوشت قرمز می باشد.

با این مقدمه پرورش بوقلمون را شروع کنید

منبع: سازمان جهاد کشاورزی استان یزد / محمد علی صفری