راهنمای نگهداری تراکتور در فصل بیکاری

نگهداری تراکتور در فصل های بیکاری اصولی دارد که در این پست به آن ها می پردازیم. اگر تراکتور شما قرار است برای مدت 4-3 ماه بیکار بماند، بهتر است به منظور افزایش عمر مفید آن، اقدامات زیر را انجام دهید:

اصول نگهداری تراکتور در فصل بیکاری

۱) تراکتور را کامل شستشو دهید و دقت کنید؛ چنانچه رنگ قسمتی از تراکتور آسیب دیده است پس از سمباده کشیدن به محل های زنگ زده، با ضد زنگ و رنگ، روی آن را پوشانده تا از توسعه سطحی و عمقی زنگ زدگی جلوگیری شود.

شستشوی تراکتور

۲) مایع درون سیستم خنک کننده را تخلیه کنید و پس از شستشو کامل، از مایع مناسب (آب مقطر و ضد یخ به نسبت مناسب هر منطقه) پر نمایید. توجه فرمایید ضد یخ علاوه بر داشتن خاصیت ضدیخ، ضد جوش و ضد زنگ نیز هست.

روش ریختن ضدیخ در موتور تراکتور

ابتدا با توجه به دستورالعمل استفاده از ضدیخ، از کمینه دمای منطقه در سردترین شب سال، نسبت ضد یخ به آب مقطر را تعیین کنید. بطور مثال نسبت 40 درصد برای سیستم خنک کننده ای به ظرفیت ۲۰ لیتر را چنین محاسبه کرده و سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

ضدیخ مورد نیاز ۸=%۲۰×۲۰

میزان آب در مخلوط ۱۲=۲۰-۸

موتور را روشن کنید و سیستم خنک کننده را از نظر نشستی بازدید کرده در صورت مشاهده نشتی، آن را برطرف کنید.

موتور را خاموش کرده، آب سیستم خنک کننده را با باز کردن پیچ های تخلیه موتور و رادیاتور خالی کنید، سپس پیچ ها را ببندید.

آب مورد نیاز در مخلوط ضد یخ را در موتور ریخته سپس ضد یخ را اضافه کنید. بهتر است قسمتی از آب را بعد از ریختن ضد یخ در موتور بریزید.

رادیاتور تراکتور

موتور را روشن نموده، حدود ۲۰ دقیقه روشن نگهدارید تا ضد یخ با آب مخلوط شود و در صورت نشتی محل هایی که خوردگی دارند، مشخص شود. در صورت وجود نشتی آن را برطرف کنید و کمبود مخلوط ضد یخ و آب را با نسبت مخلوط مناسب آن رفع کنید.

3) چنانچه در پیش صافی خاک وجود دارد تخلیه شود. و اگر سیستم هوارسانی صافی روغنی دارد، باید عمل تعویض روغن و تمیز کردن صافی صورت گیرد. صافی های خشک را نیز باید تعویض نمود.

صافی تراکتور

4) مخزن گازوئیل و سیستم سوخت رسانی را تخلیه کنید. به دلیل اینکه گازوئیل ساکن، پس از مدتی تولید موم کرده و مجاری را مسدود می کند؛ مخلوطی از نصف روغن (نمره ۱۰ زمستانه) و نفت سفید در مخزن ریخته، سپس سیستم سوخت رسانی را هواگیری کنید و موتور را برای مدت کوتاهی روشن نگه دارید.

باک گازوییل تراکتور

۵) چنانچه روغن هیدرولیک کثیف است یا برای مدت طولانی کار کرده، لازم است آن را به همراه صافی های مربوطه تعویض نمائید. پس از ریختن روغن تازه، باید موتور روشن شود و کلیه قسمت های هیدرولیک (بازوهای عقب، فرمان هیدرولیک …) چند بار عمل کنند تا روغن تازه در آنها وارد و خارج شود.

6) در صورتی که روغن موتور و صافی آن زیاد کار کرده اند تعویض کنید. پس از تعویض روغن، موتور را روشن کنید تا کلیه قسمت های موتور به روغن جدید آغشته شوند، و پس از پارک کردن تراکتور در محل نگهداری با زمان طولانی (محل سرپوشیده) می توانید با باز کردن انژکتورها چند قطره روغن روی جدار سیلندر بریزید و موتور را با دست چند دور بگردانید تا جداره سیلندر و دیواره پیستون چرب شده تا از زنگ زدگی آن جلوگیری به عمل آید.

در رابطه با این موضوع پکیج آموزشی ارزشمند زیر را از دست ندهید

۷) کلیه گریس خورهای تراکتور را گریس کاری نموده تا گریس کم کیفیت قبلی در آنها باقی نماند.

۸) یاتاقان توپی چرخ جلو را سرویس نمایید.

9) توجه کنید؛ چنانچه لوله اگزوز درپوش دارد، در وضعیت کاملا بسته قرار گیرد. و اگر درپوش ندارد، با قرار دادن یک قوطی خالی به صورت وارونه بر روی آن، از ورود هر ذره و شیی خارجی به لوله اگزوز جلوگیری کنید.

۱۰) پس از باز کردن باتری از روی تراکتور قطب های آنرا تمیز نموده و در صورت کم بودن آب باتری، آنرا تا حد لازم پر کنید. و با دستگاه شارژر آنرا بطور کامل شارژ نمایید. بعد از شارژ شدن آب باتری را در یک ظرف درب دار خالی کنید و درب آنرا محکم ببندید. سپس باتری را بصورت وارونه در یک محل خشک و خنک در حالی که تمام دریچه های آن باز است؛ نگه دارید.

باتری تراکتور

۱۱) در صورتی که به منظور کاهش لغزش، آب وارد لاستیک تراکتور کرده اید آنرا خالی کنید، مگر اینکه محلول کلرور کلسیم ریخته باشید.

۱۲) با قراردادن بلوک چوبی یا خرک در زیر محورهای تماس لاستیک ها را با زمین قطع کنید تا از فرسودگی لاستیک ها در اثر فشار ثابت روی یک نقطه جلوگیری شود. فشار هوای لاستیک ها را تا حدی کم کنید.

۱۳) تسمه پروانه را شل کنید.

14) وزنه ای روی پدال کلاچ بگذارید تا کلاچ را در حالت خلاص نگهدارد.

15) قطعات یدکی مورد نیاز را برای فصل کاری بعد پیش بینی و سفارش دهید.

تهیه و تدوین: مسعود زاهدی و محمد جعفری