گزارش برنامه تربیت نیروی کار ماهر گلخانه در سال 1399

امروزه کشاورزی به عنوان یکی از محورهای اقتصادی کشور، جایگاه ویژه ای در اقتصاد دانش بنیان دارد و توسعه متوازن آن مورد نظر مسئولان، سیاستگذاران و برنامه ریزان است. توسعه این بخش از اقتصاد کشور به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن عوامل وجود افراد آموزش دیده و خبره است.

موضوع آموزش در تمام کشورها بصورت یک فرآیند برنامه ریزی شده و نظام مند یکی از ابزارهای پیشرفت و عامل تغییر و تحول جوامع شناخته می شود. در این راستا بعضی از کشورها به این مقوله با دیدی وسیع نگریسته و به اهمیت آن در بطن جامعه پی برده و آن را ابزار مناسب برای پیشبرد ساختارهای یک جامعه مدرن می دانند.

بررسی و تحلیل اطلاعات آماری، مهم ترین ابزار ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی و یکی از عوامل اصلی سیاستگذاری و مدیریت در هر سازمانی محسوب می شود. برنامه ریزی متکی بر داده های صحیح، درست و به موقع، یکی از رموز موفقیت و پیشرفت سازمان ها است.

آموزش کشت گلخانه ای

بررسی و تحلیل اطلاعات آماری احصا شده از استان های هدف برنامه تربیت نیروی کار ماهر گلخانه، نشان داد که با وجود وقت اندک (حدود ۵ ماه) در اجرای پودمان های آموزشی مرتبط با استانداردهای شغلی، استان های هدف برنامه توانستند موفقیت نسبی در ارائه آموزش ها در شرایط کرونایی داشته باشند.

این موضوع در حالی تحقق یافت که بر کیفیت آموزش ها و یادگیری از طریق عمل و آموزش در محیط گلخانه تاکید زیادی شد و آموزش ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و با رویکرد مهارت آموزی انجام گردید. از این رو بر خود لازم می دانم از زحمات و تلاش های همکاران و اعضاء محترم کارگروه استانی و ملی کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

با عنایت به سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت های گلخانه ای با هدف افزایش بهره وری از منابع آب و خاک کشاورزی و افزایش سطح گلخانه ها به حدود ۶۰ هزار هکتار در افق ۱۴۰۴، لذا پیش بینی و تأمین نهاده ها و منابع انسانی ماهر در زمینه تولیدات گلخانه ای امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. در غیر این صورت توسعه گلخانه ها در کشور به اهداف واقعی خود در خصوص ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری تولید و درآمدزایی و … نخواهد رسید.

آموزش کارگر گلخانه

یکی از مهم ترین الزامات توسعه گلخانه ها، تأمین نیروی ماهر گلخانه ای است. در راستای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز و با توجه به ظرفیت ها و امکانات آموزشی و مهارت آموزی موجود در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی، مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان ها)، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و بخش غیردولتی، این برنامه تهیه و تدوین گردیده است تا با مشارکت دستگاه ها، سازمان ها و بخش خصوصی مرتبط و براساس گردش کار و زمان بندی مشخص عملیاتی گردد.

آموزش کشت و کار در گلخانه

در این راستا متناسب با دستورالعمل اجرایی، ۹ استان به عنوان پایلوت انتخاب شدند. استان های تهران، جنوب کرمان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مرکزی، لرستان و فارس با توجه به دارا بودن سطح زیر کشت عمده محصولات گلخانه ای، رشد توسعه گلخانه و نیز وجود گلخانه های مدرن و فعال به منظور بهره مندی در آموزش نیروی کار ماهر گلخانه ای به عنوان استان های پایلوت در سال ۱۳۹۹ برای اجرای برنامه در نظر گرفته شدند.

تخصصی ترین و جامع ترین مجموعه آموزش گلخانه داری

مجموعه آموزش گلخانه داری شامل کتاب ها ، نشریات ، ویدیوهای آموزشی و اپلیکیشن اندروید در زمینه احداث گلخانه ، تجهیزات گلخانه ، آماده سازی بستر کشت ، مبحث مربوط به سرمایش و گرمایش گلخانه و بسیاری مطالب مهم و مفید دیگر در این زمینه می باشد. بسته ای نایاب از اطلاعات بروز و کاربردی برای گلخانه داران ، دانشجویان رشته کشاورزی و کلیه علاقه مندان

این پکیج به صورت فایل های قابل دانلود عرضه می شود.

پکیج جامع آموزش گلخانه داری

اهداف طرح

در راستای برنامه اجرایی همکاری مشترک برای تربیت نیروی کار ماهر گلخانه ای، اهداف ذیل انتخاب شدند. منظور از تربیت نیروی کار ماهر، فردی است دارای حداقل تحصیلات سیکل و بالاتر از آن، که پس از گذراندن دوره های آموزشی و سنجش صلاحیت حرفه ای و با ارائه مدارک و مستندات مهارت و تعیین سطح، مهارت مورد نیاز برای انجام امور تولیدات گلخانه ای در گلخانه های سبزی و صیفی، گیاهان زینتی، نشاء، قارچ خوراکی و سایر محصولات گلخانه ای را دارا باشد. اهداف برنامه عبارتند از:

  • تربیت نیروی ماهر به منظور انجام امور مربوط به تولیدات گلخانه ای (سبزی و صیفی، نشاء، گل و گیاه، قارچ خوراکی و سایر)
  • آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی در بخش تولیدات گلخانه ای
  • افزایش نقش آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تولیدات گلخانه ای
  • توانمندسازی نیروی کار و کمک به افزایش اشتغال، خوداشتغالی و کاهش بیکاری
  • افزایش کارکرد گواهینامه مهارتی نیروی کار ماهر گلخانه با دامنه کاربرد داخلی و بین المللی به منظور بهره مندی از مزایای آن

ادامه این گزارش که در کتابچه ای منتشر شده است را از قسمت زیر دانلود کنید.

دانلود دانلود کتابچه گزارش برنامه تربیت نیروی کار ماهر گلخانه در سال 1399