آشنایی با ماهیان زینتی

با نگرش بر توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی و دور شدن هر چه بیشتر انسان ها از طبیعت، بهره مندی و داشتن یک نماد کوچک از طبیعت زیر آب در منازل و مکان های عمومی با نام آکواریوم می تواند تاثیر مثبت و مناسبی را بر زندگی انسان های سراسر دنیا که اکنون ساکنان اصلی شهرها هستند بگذارد و با این مقدمه اشاره می کنیم به وضعیت تولید و پرورش ماهیان زینتی یا ماهیان آکواریومی در کشور زیبا و پهناور ایران.

امروزه شاهد تولید انواع ماهیان زینتی در کشور می باشیم. ذکر این نکته نیز ضروری است که روند حرکت این صنعت در ایران رو به رشد و صعودی بوده است. که این امر نشان دهنده این است که اشخاص علاقمند به این رشته همگام با الگوهای مدرن تکثیر و پرورش این گونه آبزی زیبا و رنگارنگ و با عنایت به دسترسی به منابع مختلف و متعدد داخلی و خارجی راه را برای توسعه و پیشرفت این رشته مهیا نموده اند.

علل رشد صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در ایران

به طور کلی علت روند رشد ماهیان زینتی در ایران مخصوصاً بعد از سال ۷۹ به چند دلیل عمده می باشد :

  1. اقبال تولید کنندگان به گرفتن مجوزهای مربوطه و معرفی بعنوان تولید کننده حقیقی و حقوقی.
  2. استقبال تولید کنندگان جدید از رشد بازار و اقبال به سرمایه گذاری و تولید ماهیان زینتی .
  3. تسهیل در دسترسی به اطلاعات علمی از سراسر دنیا.
  4. سود اقتصادی مناسب، نیاز آبی کم و راه اندازی در ابعاد و ظرفیت های مختلف و تنوع گونه ایی.
اهمیت پرورش ماهیان زینتی و آکواریوم

اهمیت پرورش ماهیان زینتی و آکواریوم

کشور ما دارای پتانسیل فراوان و ظرفیت های بالا در امر تولید و صادرات این گونه آبزی می باشد. توسعه صنعت پرورش ماهیان زینتی با هدف استفاده بهینه از منابع آب و امکانات موجود تولید اشتغال و درآمد را به دنبال دارد. ماهیان زینتی از معدود آبزیانی هستند که به راحتی در زندگی شهری و آپارتمان نشینی با کمترین هزینه قابل نگهداری است. به طوری که پرورش ماهی زینتی قابل اجرا در مناطق مختلف ترجیحا مناطق گرم و معتدل زمینه ساز اشتغال زایی فراوانی نیز هست، به شکلی که در هر کارگاه کوچک پرورش ماهی زینتی دست کم دو نفر به طور مستقیم و دو نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

بسترهای مختلف پرورش ماهی هان زینتی

  1. سالن های با سازه های ساختمانی که در ابعاد مختلف می باشند (طرح های خانگی و صنعتی ).
  2. سوله های با سقف فلزی یا سفالی و عایق بندی شده و با ارتفاع ۴ تا ۴/۵ متر
  3. سازه های گلخانه ایی که برای پرورش گونه های خاص که نیاز نوری بیشتری دارند .
  4. روش های باز که پرورش فصلی و یا با اقلیم هایی با ثبات دمایی مناسب اجرا می گردد (استخرهای بزرگ و کوچک رو باز ).
دسته بندی ماهیان زینتی

دسته بندی ماهیان زینتی

ماهیان زینتی از نظر تولید مثل به دو دسته ماهیان زینتی زنده زا که شامل ماهی گوپی، مولی، دم شمشیری و پلاتی می باشند. ماهیان زینتی تخمگذار که بیشترین تنوع را دارند و بیشترین حجم تولید و پرورش در این دسته هستند (انواع سیکلیدها ، تتراها ، گلدفیش ها، گورامی، باربها، کت فیشها و…)

ماهیان زینتی همچنین از نظر شرایط فیزیکی شیمیایی آب به انواع ماهیان سرد آبی و گرم آبی و ماهیان آب شور و شیرین نیز تقسیم بندی می شوند .