مواد ضدعفونی کننده در پرورش کرم ابریشم

با توجه به کوتاه بودن دوره تغذیه در کرم ابریشم که حداکثر 4 هفته می باشد و در طول این مدت کوتاه عوامل متعددی در بروز بیماریها مؤثر هستند و با یادآوری این نکته که اصولا بیماری های کرم ابریشم درمان شدنی نیستند بلکه با رعایت اصول بهداشت، ضدعفونی و مدیریت پرورش کرم ابریشم شرایط مناسب برای پیشگیری از وقوع بیماری ها را فراهم کنیم. در این خصوص ابتدا ضدعفونی و مواد مورد نیاز را در سه بند به طور خلاصه یادآوری می نماییم:

۱) استفاده از محلول فرمالین 2%

این عمل ۵-۴ روز قبل از آغاز پرورش به روش زیر صورت می گیرد؛ ابتدا یک لیتر فرمالین تجاری (۳۷%) را در 17.5 لیتر آب حل نموده و آنگاه با توجه به مصالح به کار رفته در تلمبار یا محیط پرورش به طور متوسط برای هر ۱ مترمربع پوشش سطحی یک لیتر محلول را می پاشیم. این عمل در شرایطی که دمای محیط (تلمبار) در حدود ۲۵ درجه سانتی گراد باشد انجام می دهیم. پس از پاشش کامل محلول در تمام سطوح ممکن، درب و پنجره ها را کاملا بسته تا شرایط تدخین گاز فرمالین باعث نفوذ به تمامی روزنه ها و فضای آن گردد. آنگاه برای ۴۸ ساعت آن را بسته نگه می داریم و ۲ روز قبل از آغاز پرورش در آن محیط درب و پنجره ها را باز کرده تا بوی شدید فرمالین از محیط خارج شود.

حجم آب مورد نیاز (۳۷%-۲%) /۲= لیتر آب 17.5

لیتر محلول فرمالین ۲% ۱۸.۵= (۳۷%) لیتر فرمالین ۱+ 17.5 لیتر آب

۲) استفاده از پودر آهک مرده و حل نمودن آن در آب

در تلمیارهای صحرایی که امکان کنترل دما و رطوبت وجود ندارد با توجه به پرورش های مکرر طی سالیان متمادی احتمال وجود عوامل بیماریزای کرم ابریشم بسیار زیاد است. بنابراین استفاده از محلول آب آهک ضمن سهولت در تهیه آن، کاری آسان و مؤثر می باشد. ابتدا ۵ کیلوگرم پودر آهک مرده را در ۲۰ لیتر آب به آرامی حل می نمایم. به طوریکه کاملا محلول آب و آهک یکنواخت فراهم گردد. آنگاه ضمن پوشاندن سر و صورت، (با پارچه خیس یا ماسک یکبار مصرف) با استفاده از جارو یا وسایل مشابه محلول آب آهک را به تمام سطوح تماس پرورشی و ستونها و چوب ها و درب و پنجره ها می پاشیم. آهک حل شده ضمن بالا بردن pH محیط و از بین بردن عوامل بیماری زا، پس از خشک شدن نیز ویژگیهای ضدمیکروبی خود را حفظ می کند.

مواد ضدعفونی کننده در پرورش کرم ابریشم

۳) محلول کلر 1%

یک روز قبل از پرورش کرم ابریشم، ۲۰۰ گرم کلر تجارتی (که به راحتی از داروخانه ها فراهم می شود) را در ۱۰ لیتر آب حل نموده و با محلول حاصل تمام سطوح بسترهای پرورشی و کف تلمبار را ضدعفونی می نماییم. این عمل در شرایطی که دمای محیط نزدیک ۲۰ درجه سانتی گراد باشد، بسیار مؤثر خواهد بود.

مواد ضدعفونی کننده در پرورش کرم ابریشم

۴) استفاده از پودر مکمل (آهک ۹۵% + پارافرمالدئید ۲% + قارچ کش 1.5% + اسید بنزوئید 1.5%

این مواد بصورت تجارتی توسط بخش خصوصی عرضه می شوند. برای هر جعبه کرم ابریشم در طول دوران لاروی (۲۸ روز) یک کیلوگرم پودر ضدعفونی کننده در حین پرورش و هر بار بعد از پوست اندازی و قبل از برگدهی انجام می شود. ابتدا یک لایه نازک پودرپاشی می کنیم آنگاه ۲۰ دقیقه بعد برگدهی را انجام می دهیم.

مواد ضدعفونی کننده در پرورش کرم ابریشم