زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیماری سفیدک حقیقی مو

بیماری سفیدک حقیقی یا سفیدک پودری مو که باغداران در اصفهان به آن سیابور می گویند، یکی از بیماریهای مهم و بسیار شایع مو می باشد. این بیماری به سه طریق خسارت می رساند. اولا حبه های انگور ریز و خوشه تنک و محصول کثیف و چرکین و ترک خورده و نامرغوب می گردد و در بازار به قیمت ناچیزی به فروش می رسد.

ثانیا موستانی که مثلا باید یک تن انگور بدهد در اثر ابتلا به سفیدک فقط ۱۰۰ کیلوگرم محصول می دهد و در واقع محصول موستان به یک دهم کاهش می یابد. ثالثا بیماری از رشد مو جلوگیری می کند و باعث ضعف آن می گردد.

نشانه های بیماری بیماری سفیدک حقیقی

بیماری سفیدک ممکن است روی هر اندام جوانی اعم از برگ، ساقه، پیچک، گل و مخصوصا حبه ها ظاهر شود و آنرا مورد حمله قرار دهد. مشخص ترین علامت بیماری تشکیل لکه های رنگ پریده روی برگها است که سطح آنها با پوشش سفید آردی پوشیده می شود. اگر روی حبه های مبتلا انگشت بکشیم گرد سفید خاکستری رنگی مشاهده می گردد. روی ساقه ها نیز در اواخر فصل لکه های قهوه ای رنگی بوجود می آید.

عامل بیماری بیماری سفیدک حقیقی

عامل سفیدک حقیقی مو یک قارچ ذره بینی است که در اصطلاح علمی انسینولا (Uncinula necator) گفته می شود. هاگ های قارچ که روی موها تشکیل می گردد توسط باد و عوامل دیگر منتقل شده و پس از استقرار روی برگ جوانه زده و رشته های حاصله مکینه هائی به داخل سلول های گیاه می فرستند و باعث ابتلا و خسارت می گردند. قارچ عامل بیماری زمستان روی شاخه ها و جوانه ها بسر برده و در بهار سال آینده همزمان با بیدار شدن مو فعالیت خود را شروع می نماید.

مبارزه با بیماری

1- هرس شدید درخت انگور و سوزاندن شاخه های جمع آوری شده. زیرا عامل بیماری زمستان روی همین شاخه ها بسر می برد.

۲- کندن و سوزاندن پوست های شاخه و تنه که بسهولت نیز جدا می گردد.

۳- گردپاشی موستان با گل گوگرد در سه نوبت (پس از باز شدن جوانه ها، کمی قبل از گل کردن و موقع تشکیل غوره ها) که در نوبت اول ۱۵ کیلوگرم و در نوبت دوم ۳۰ کیلوگرم و در نوبت سوم که شاخ و برگ مو زیاد است ۴۵ کیلوگرم در هکتار پاشیده می شود. اخیرا به جای گردپاشی با گل گوگرد، سمپاشی با قارچ کش های جدید سیستمیک توپاس یا تریمیدال به نسبت 0.5 در هزار نیز توصیه شده است.

بیماری سفیدک حقیقی مو