بیماری آتشک در درختان میوه

علائم بیماری آتشک

درختان مبتلا به بیماری آتشک ، مجموعه ای از علائم را نشان می دهند. اولین نشانه ای که آشکار می شود سوختگی شکوفه هاست که بلافاصله پس از باز شدن گلها صورت می گیرد.

در مراحل اولیه آلودگی، گلها ظاهری آب سوخته پیدا کرده و به سرعت سیاه می شوند. عموما کل شکوفه های یک خوشه دچار سوختگی شده و می میرند.

سوختگی شاخه ها، بارزترین نشانه این بیماری است که یک تا چند هفته بعد از ریختن گلبرگ ها قابل مشاهده است.

در این مرحله برگ ها و شاخه های آبدار نیز به قهوه ای تا سیاه تغییر رنگ داده و سرشاخه ها به سمت عقب خم شده حالت سر عصایی به خود می گیرند. در ادامه با گرم شدن هوا روی همین شاخه ها می توان تراوشات باکتریایی را دید که به صورت نطرات ریز چسبناکی ترشح می شوند، که در ادامه به رنگ سفید در می آیند و به آن اصطلاحا اوز می گویند.

در شرایط مساعد آلودگی به سمت پایین (تنه درخت) توسعه یافته و در کل درخت ظاهری سوخته پیدا می کند، علائم بیماری روی میوه هم قابل مشاهده است، به طوری که میوه درختان بیمار (اگر در مراحل اولیه آلوده شوند) کوچک، تیره رنگ و چروکیده می شوند و اگر دیرتر آلوده شوند زخم های قرمز قهوه ای تا سیاه رنگ را روی سطح آن می توان دید.

روی این میوه ها هم می توان تراوشات باکتری را مشاهده کرد به خصوص اگر هوا گرم و مرطوب باشد. اگر پایه درخت به بیماری حساس باشد (مانند درخت به) کل درخت پژمرده شده و خواهد مرد. علائم و آثار بیماری را حتی در زمستان به صورت برگ های خشکیده روی درخت می توان دید.

پکیج آموزش باغداری

تخصصی ترین و جامع ترین پکیج آموزش باغداری

پکیج آموزش باغداری شامل کتاب ها ، نشریات ، ویدیوها و نرم افزار آموزشی در زمینه باغداری است که همه باغداران برای موفقیت در حرفه خود به محتویات این مجموعه نیاز دارند. بسته ای نایاب از اطلاعات بروز و کاربردی برای باغداران ، دانشجویان رشته کشاورزی ، کارشناسان و کلیه علاقه مندان

راه های مبارزه با بیماری آتشک درختان میوه

  1. بهترین راه برای کنترل آتشک عملیات باغبانی شامل هرس و تغذیه مناسب می باشد.
  2. موثرترین روش برای کاهش گسترش بیماری جلوگیری از کاشت پایه ها و ارقام حساس است.
  3. سوختگی شاخه ها یکی از علائم معمول روی شاخه های جوان و آبدار است. بنابراین فرم های هرس و استفاده کمتر از کودهای ازته به کاهش رشد شاخه ها می انجامد، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری در داخل تنه ی درخت، با هرس شاخه های آلوده در اوایل تابستان، یعنی درست زمانی که تازه آلوده شده اند بیماری به حداقل می رسد. کنترل موثر حشرات ناقل مثل شته ها، زنجره ها و پسیل گلابی به کاهش روند توسعه بیماری شاخه ها کمک می کند.
  4. در باغی که سابقه بیماری آتشک را دارد شاخه هایی که رنگ آنها زرد نارنجی شده اند باید یک تا دو هفته بعد از ریزش گلبرگها از درخت جدا شوند. و این کار زمانی مفید است که بیماری در مرحله شکوفه دهی کنترل شده باشد.
  5. بازرسی هفتگی باغ در بهار و تابستان و حذف اندامهای آلوده به کاهش خسارت کمک می کند
  6. به هنگام هرس دقت شود که ۲۰-۳۰ سانتی متر زیر قسمت آلوده حذف شود.
  7. اگر هرس در فصل زراعی باشد حتما ابزارهای هرس که شامل اره، تیشه، قیچی و چاقو می باشند، ضد عفونی شوند. برای این منظور می توان از وایتکس (مایع سفید کننده) به صورت محلول ۱۰ درصد یا الکل استفاده شود، لازم به ذکر است ابزارها به مدت حداقل ۳۰ ثانیه در محلول مزبور ضد عفونی شوند. و ضمنا باید توجه داشت پس از هر بار استفاده از وسایل هرس در بریدن هر شاخه یا اندام عمل ضدعفونی صورت گیرد.
  8. از سموم مسی موثر مانند مخلوط بردو بصورت ضد عفونی محل برش و زخم محلول پاشی ۳-۱ درصد در بهار و زمستان با مشورت کارشناسان حفظ نباتات استفاده شود و محل های هرس را با چسب پیوند بپوشانید.
بیماری آتشک در درختان میوه