زمان مطالعه: 7 دقیقه
ارقام جدید سیب سازگار با محیط آذربایجان غربی

ارقام جدید سیب آذربایجان غربی ظرفیت کیفی بالایی دارند و به لحاظ زمانی می توانند دوره وسیعی از برداشت و عرضه به بازار را تحت پوشش قرار دهند.

درخت سیب یکی از مهمترین درختان میوه مناطق معتدله و سردسیری است که میوه آن ضمن دارا بودن ارزش غذایی زیاد سهم بسیاری در صادرات کشورهای عمده تولید کننده سیب بر عهده دارد. در حال حاضر یکی از مشکلات عمده سیب کاری کشور، کمبود ارقام جدید سیب پاییزه و به ویژه تابستانه در بازار مصرف تازه خوری است.

ارقام زود رس داخلی نظیر انواع گلاب ، گلاب کهنز و شفیع آبادی به دلیل کیفیت پایین، سال آوری و قدرت انبارمانی کم چندان مورد توجه باغداران سیب قرار نگرفته اند. وجود شرایط اقلیمی خاص و ویژگی های متغیر خاک در مناطق سیب خیز کشور، لزوم تنوع بخشی به ارقام را در مناطق سیب کاری ایران به ویژه منطقه آذربایجان غربی آشکار می سازد.

از سوی دیگر، با توجه به تغییر ذائقه افراد در طول زمان و وجود رقابت در بازار جهانی سیب، پویایی تولید مستلزم ارائه ارقام جدید مطابق با سلیقه بازار و ملاحظات فنی و علمی است. وجود بیماری ها، آفات و لزوم کاهش مصرف سموم از دیگر انگیزه های اصلی برای معرفی ارقام جدید سیب به تولیدکنندگان و به دنبال آن ورود آنها به بازار مصرف است.

بیش از ۶۰ هزار هکتار از باغ های استان آذربایجان غربی به سیب اختصاص یافته است و از نظر سطح زیر کشت و مقدار محصول تولیدی در بین میوه جات دیگر در جایگاه نخست قرار دارد. بنابراین برای متنوع کردن ارقام سیب و اجتناب از کشت یک رقم خاص که در بیشتر مواقع رد دلیشز و گلدن دلیشز بوده، بررسی سازگاری ارقام جدید سیب به دلیل ظرفیت بالای این منطقه برای تولید سیب ضروری است.

ارقام جدید سیب در شرایط محیطی آذربایجان غربی

ارقام سیب جدید معرفی شده در شرایط آذربایجان غربی ظرفیت کیفی بالایی دارند و به لحاظ زمانی می توانند دوره وسیعی از برداشت و عرضه به بازار را تحت پوشش قرار دهند.

در این میان رقم رد چیف جزو ارقامی است که به دلیل رشد متراکم، کوتاهی بین گره، تعداد زیاد اسپور و کاهش تعداد شاخه های کم بار در مقایسه با ارقام دیگر از رشد رویشی کم تری برخوردار است و به این دلیل می توان آن را در تراکم های بیشتر کشت کرد و باعث افزایش عملکرد در واحد سطح شد. همچنین در این ارقام تشکیل جوانه گل در همه قسمت های مسن تر درخت عملی است.

این موقعیت یکی از مزایای این قبیل سیب هاست و در این شرایط هیچ نوع دخالتی تحت عنوان هرس باردهی لازم نیست یا به حداقل می رسد. این ارقام به علت کاهش طول بین گره ها و شاخه های جانبی روی ساقه و نمو فراوان اسپورهای میوه دهنده درختان با ارزشی از نظر تحمل سنگینی میوه و محصول زیاد هستند. در ادامه ارقام جدید معرفی شده اند.

سیب رقم ردچیف (chief Red)

سیب رقم ردچیف (chief Red)

سیب رقم گالا (Gala)

سیب رقم گالا (Gala)

سیب رقم فوجی روسا (Rossa Fuji)

سیب رقم فوجی روسا (Rossa Fuji)

سیب رقم سوپر استیمن (Stayman Super)

سیب رقم سوپر استیمن (Stayman Super)

سیب رقم سامر فری (Free Summer)

سیب رقم سامر فری (Free Summer)

سیب رقم رم بیوتی (Beauty Rome)

سیب رقم رم بیوتی (Beauty Rome)

سیب رقم دلبار استیوال (Delbarstival)

سیب رقم دلبار استیوال (Delbarstival)

سیب رقم فوروم (Forum)

سیب رقم فوروم (Forum)

سیب رقم گلدن میرا (Mira Golden)

سیب رقم گلدن میرا (Mira Golden)

سیب رقم الیزه (Elise)

سیب رقم الیزه (Elise)

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرورش درخت سیب مجموعه آموزشی پرورش سیب را از دست ندهید.

نویسنده: قاسم حسنی