زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با سلطان سبزی ها کرفس

مشخصات گیاه شناختی کرفس (Celery):

نام علمی ApiumGraveolens متعلق به خانواده چتریان (Umbelliferae). کرفس از سبزیجات دو ساله است. از واریته های یک ساله آن نیز می توان استفاده نمود. در سال اول تولید، ساقه ای نسبتا کوتاه دارد که برگها و دمبرگ های کرفس بر روی محور کوتاه ساقه قرار می گیرد. در سال دوم پس از دریافت سرما تولید ساقه گل دهنده بلندی را می کند که گل آذین در انتهای آن تشکیل می شود. این گیاه دارای ریشه های نسبتا عمیق است و ریشه های جانبی فراوانی را دارد که در جهت جذب آب و املاح کمک می کند. (که این امر نیازمندی کرفس را به آبیاری افزایش می دهد). برگ کرفس دارای بریدگی های بسیار زیاد است و نوع برگ در ارقام مختلف متفاوت است. کرفس دارای گل آذین چتر مرکب است که گلهای سفید رنگ بسیار ریزی بر روی این گل آذین تشکیل می شود.

فواید مصرف کرفس :

خوردن کرفس شما را از دردهای معده، فشار خون بالا، بوی بد دهان، یبوست، ناراحتی های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز، روماتیسم نجات می دهد.

پشینیان کشورمان در گذشته به کرفس، اسامی دیگری نسبت می دادند و این گیاه به کرسب یا کرفش معروف بود اما با گذشت زمان این اسامی تغییر یافته و این روزها همگی آن را با نام کرفس می شناسیم. کرفس انواع متفاوتی مثل ریشه ای، برگی، دمبرگی، آبی و کرفس مشک دارد. نوع آبی یا مردابی این گیاه در بعضی مناطق در اطراف مرداب ها یا آب های راکد رشد پیدا می کند، اما از نوع پرورشی آن برای خورد و خوراک استفاده می کنیم. جالب است بدانید که انواع غیر خوراکی کرفس برای مصارف درمانی به کار می رود.

با خوردن کرفس، در برابر سرطان زره پوش شوید.

آشنایی با سلطان سبزی ها کرفس

این سبزی پرطرفدار سرشار از ویتامین ها و املاح فراوان می باشد. این ویتامین ها باعث حفظ ایمنی بدن شما می شوند و بدن تان را تصفیه می کند. کرفس شما را از مبتلا شدن به سرماخوردگی حفظ می کند.

آشنایی با سلطان سبزی ها کرفس

به علاوه شما را از انواع بیماری های قلبی و عروقی هم در امان نگه می دارد، به همین خاطر بسیاری از پزشکان هنگام سرمای شدید هوا مصرف این سبزی را توصیه می کنند تا افراد به این وسیله خودشان را از گرفتاری آنفلوآنزا و سرما خوردگی نجات دهند. این سبزی خوش عطر به خاطر داشتن آنتی اکسیدان های بسیار قوی بدن شما را در برابر بیماری های وخیم حفظ می کند. ضمن آنکه کرفس به خاطر داشتن اسید فونولیک در بدن شما به گونه ای عمل می کند که در نهایت جلوی رشد تومورهای سرطانی گرفته می شود چرا که این ماده قادر است از افزایش یکی از انواع هورمون ها که در پیشرفت تومورهای سرطانی موثر است جلوگیری کند.

مزیت های جغرافیایی تولید کرفس

شهرستان طارم در استان زنجان از مهمترین محل های کشت و تولید کرفس در سطح کشور می باشد. کرفس تولید شده در شهرستان طارم علاوه بر صادرات به سایر استانهای کشور، به عنوان یک کالای صادراتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می گردد.

آشنایی با سلطان سبزی ها کرفس

وضعیت تولید محصول کرفس در طارم در سال ۱۳۹۳

آشنایی با سلطان سبزی ها کرفس
آشنایی با سلطان سبزی ها کرفس
آشنایی با سلطان سبزی ها کرفس

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاشت انواع سبزیجات مجموعه آموزشی کاشت سبزیجات را از دست ندهید.