آشنایی با کاشت نهال

کاشت نهال یکی از سنت های پسندیده ای است که آثار زیادی در محیط زیست دارد و همواره مورد تاکید بزرگان دین ما بوده است چنانچه امام صادق (ع) فرموده اند: « درخت برای انسان آفریده شده است پس او مکلف به کاشتن درخت، آب دادن و مواظبت کردن از آن است. »

این امر مهم در زندگی بشری بایستی روز به روز گسترش یافته و مورد توجه بیشتر واقع گردد. زمان مناسب نهال کاری معمولا در زمان خواب گیاه در فصل پاییز و یا بعد از اتمام یخبندان زمستان و قبل از بیدار شدن گیاه در فصل بهار می باشد.

معمولا نهال های مورد نیاز جهت کاشت به دو شکل نهال گلدانی و نهال ریشه لخت عرضه می گردند که به اختصار در مورد هر یک از آن ها توضیح داده می شود.

نهال گلدانی چیست؟

یکی از روش های متداول جهت تولید نهال پرورش آن در گلدان می باشد. این نوع نهال در همه فصول سال قابل نقل و انتقال و کاشت می باشد و قبل از کاشت می توان در مرحله رشد خصوصیات نهال را مورد بررسی قرار داد. نهال هایی که به روش گلدانی تولید می شوند عمدتا از گونه های سوزنی برگ بوده، ولی سایر نهال پهن برگ و نهال میوه نیز می توانند به این روش تولید شوند.

نهال های گلدانی عمدتا در گلدان های پلاستیکی، حلبی یا سفالی پرورش داده می شوند. در هنگام کاشت، نهال را بایستی از گلدان خارج کرده و ریشه های اضافی، پیچ خوره و صدمه دیده با قیچی قطع کرده و ریشه های در هم تنیده شده را حتی الامکان به حالت اولیه درآورد و سپس اقدام به کاشت نمود.

آشنایی با کاشت نهال

جهت انتخاب نهال گلدانی مناسب بایستی دقت نمود که ریشه نهال از گلدان خارج نشده باشد و حجم شاخه و برگ نهال با حجم ریشه متناسب و همخوانی داشته و نهال سالم و شاداب و فاقد آفات و بیماری باشد.

نهال ریشه لخت

اکثر نهال هایی که جهت کاشت در دسترس عموم مردم قرار می گیرند نهالی ریشه لخت می باشند که در خزانه های تولید نهال پرورش یافته اند و نهال های پهن برگ میوه، زینتی و سایر درختان خزان کننده را شامل می شوند.

آشنایی با کاشت نهال

این قبیل نهال ها اواسط پاییز یا اواخر زمستان از خزانه خارج شده و جهت کاشت به محل های مورد نظر انتقال می یابند. در کاشت نهال ریشه لخت نیز باید به سالم بودن اندام های هوایی و ریشه نهال دقت کافی کرده و مطمئن شویم که سابقه و ریشه نهال سالم و شاداب باشد و در حداقل زمان پس از خروج از خزانه کشت گردند و نهال هایی که دارای ریشه نامتناسب با حجم شاخه بوده و یا ریشه های ضخیم و با قطر بالا هستند، مناسب نیستند.

در موقع کاشت نیز ریشه ها و شاخه های اضافی و نامناسب را با قیچی باغبانی قطع نموده و دقت کنیم که ریشه ها در هم پیچ نخورده باشند، در صورت نیاز ریشه نهال را قبل از کاشت با محلول خاک رس، آب و قارچ کش آغشته نموده و سپس اقدام به کاشت نماییم.

آشنایی با کاشت نهال
پکیج آموزش باغداری

پکیج آموزش باغداری

پکیج آموزش باغداری شامل کتاب ها ، نشریات ، ویدیوها و نرم افزار آموزشی در زمینه باغداری است که همه باغداران برای موفقیت در حرفه خود به محتویات این مجموعه نیاز دارند. بسته ای نایاب از اطلاعات بروز و کاربردی برای باغداران ، دانشجویان رشته کشاورزی ، کارشناسان و کلیه علاقه مندان

کاشت نهال

پس از آماده شدن شرایط محیطی از قبیل رفع یخبندان و گاو رو شدن خاک، منطقه مورد نظر را انتخاب نموده و پس از انجام طراحی لازم بستگی به نوع هدفی که داریم نسبت به حفر چاله جهت کاشت نهال اقدام می کنیم. در هنگام حفر چاه خاک رویی و خاک تحت الارض را به صورت مجزا در کنار چاله می ریزیم.

چاله معمولا در ابعاد ۵۰*۵۰*۵۰ سانتیمتر حفر می گردد. در صورتی که خاک منطقه سفت باشد لایه تراکم کف چاله را نیز جهت رشد مطلوب نهال خرد می نماییم. سپس خاک رویی را با کود حیوانی و در صورت متراکم بودن بافت خاک منظقه با مقداری ماسه به نسبت یک سوم هر کدام مخلوط می کنیم.

سپس نهال را در داخل چاله قرار داده به نحوی که یقه نهال ( محل تمایز ریشه و ساقه نهال ) هم سطح خاک قرار گیرد اگر عمق چاله بیشتر از ارتفاع ریشه نهال باشد کف چاله را با دست یا پا خاک ریخته شده را فشرده می کنیم تا ریشه نهال با خاک تماس داشته باشد سپس بقیه مخلوط خاک را درون چاله ریخته و در پایان یک تشتک جهت آبیاری نهال ایجاد کرده و بلافاصله نسبت به آبیاری نهال اقدام می کنیم.

آشنایی با کاشت نهال

معمولا نهال های جوان جهت استقرار مطلوب، نیاز به چوب به عنوان قیم دارند که آن را در کنار نهال در خاک فرو برده و گیاه را به وسیله نخ های پنبه ای به قیم می بندیم. پس از کاشت نهال آبیاری نهال ها با توجه به آب و هوای منطقه و بافت خاک در دوره های منظم بایستی انجام پذیرد  نهال کاشته شده در سال اول نیاز به آبیاری بیشتر دارد.

آبیاری نهال ها به نحوی باشد که آب در پای نهال جمع نشده و باعث خفگی ریشه نگردد. همچنین در سال های بعدی تعداد دفعات آبیاری در فصل گرم ۳، ۴ مرتبه می بایست انجام گیرد کوددهی و مبارزه با آفات و بیماری ها به جهت رشد مطلوب نهال های کاشته شده الزامی می باشد.